Comenius 3 - Evropské noviny - 1. setkání v Německu

Termín: 12. - 16. 11. 2012

Program:

Pondělí: příjezd jednotlivých skupin, ubytování, seznamovací aktivity
Úterý: návštěva partnerské školy, vytvoření projektového loga, seznámení s novinovou online platformou,
            prohlídka města Idar-Oberstein v mezinárodních skupinách
Středa: dopoledne - práce na projektu v partnerské škole
             odpoledne výlet do Koblenz, exkurze do vydavatelství novin Rhein-Zeitung
Čtvrtek: celodenní výlet do Frankfurtu nad Mohanem, návštěva burzy
Pátek: zhodnocení a diskuze o tématech pro příští projektová setkání

Projektu se zúčastnilo šest studentek třetích ročníků Andrea Mrvíková, Anna Novotná, Ilona Řezáčová, Aneta Krátká, Kristýna Ptáčková, Kristýna Severová. Pedagogický dozor zajistily Mgr. Iva Čápová a Mgr. Markéta Čeřovská.

První setkání

Od 12. do 16. listopadu jsem se spolu s dalšími pěti kamarádkami zúčastnila projektu Comenius na téma Evropské noviny. Projektu Comenius se rovněž účastní Maďarsko, Francie, Německo a Polsko, přičemž první setkání naší „novinářské skupinky“ proběhlo v Německu, v partnerském městě Idar-Oberstein.

První den jsme vyjížděli v osm hodin ráno z Jiráskových sadů v Příbrami. Cesta byla dlouhá, ale stála zato.

Následující den jsme jeli do partnerské školy v Idaru-Obersteinu, kde naše česká skupinka měla vymyslet logo pro další setkání v ostatních zemí. Poté jsme šli na prohlídku města vedenou studenty z místní školy. Poznali jsme krásné město a jeho historii, vše samozřejmě v angličtině.

Třetí den jsme dopoledne rovněž strávili ve škole a vymýšleli téma pro naše noviny, nakonec jsme se po dlouhé debatě domluvili na tématu Móda. Následoval odjezd do většího německého města Koblenz. Tady jsme se šli nejdříve podívat na soutok dvou řek a poté jsme právě nad ním jeli kabinkovou lanovkou a užívali si pohled na krásné historické město. Všichni netrpělivě očekávali „rozchod“ po městě, protože každý byl okouzlen malými obchůdky a atmosférou nového místa. Nebyl by to novinářský projekt, kdybychom nenavštívili sídlo a především tiskárnu místních novin, kde jsme viděli jejich výrobu i okamžitý rozvoz ke čtenáři.

Čtvrtý den byl „třešničkou na dortu“. Ráno jsme vlakem jeli do Frankfurtu, na který se všichni těšili od prvního dne. Šli jsme se podívat na Evropskou burzu, která se nachází v krásné historické budově. Viděli jsme, jak stoupají nebo naopak klesají zisky známých společností, například Adidas nebo BMW. Po vyčerpávajícím snažení zachytit každé anglické slovo paní, která nám funkci burzy vysvětlovala, jsme šli na oběd a následně nakupovat suvenýry domů. Večer nám Němci připravili jejich specialitu Speisbraten mit Kartoffeln, byla vynikající.

Poslední den jsme odjížděli v deset hodin ráno domů a v Příbrami byli v odpoledních hodinách. Kdybych měla shrnout „výlet“ do německého města Idar-Oberstain, tak se mi moc líbil, a to i díky pomoci paní profesorek Mgr. Markéty Čeřovské a Mgr. Ivy Čápové.

Aneta Krátká, 3. A, Ilona Řezáčová, 3. B

Koblenz

… třetí den po příjezdu do Idar-Obersteinu nás čekal velmi zajímavý den. Po snídani nás taxíky převezly do školy BBS. Tam nás přivítal starosta města a popřál nám, aby se nám v Německu líbilo a projekt se zdařil podle našich představ. Poté jsme zasedli k počítačům a tvořili logo novin. Mezitím se učitelé dohodli, že příští setkání se uskuteční v únoru ve Francii. V poledne jsme se přesunuli do jídelny, kde vaří a obsluhují studenti. Dostali jsme sekanou s kukuřicí a bramborovou kaši s mrkví. Jídlo bylo velice chutné. Po obědě nás autobus odvezl do města Koblenz, kde jsme navštívili soutok dvou velkých řek Rýna a Mosely. Byl to impozantní pohled. Také se tu nachází obrovská jezdecká socha císaře Viléma II. Úžasným zážitkem byla i jízda visutou lanovkou přes řeku Rýn na místní hrad. Kochali jsme se pohledem na večerní město. Poté jsme měli v centru města asi hodinový rozchod, navečeřeli jsme se a navštívili několik obchodů. Dalším zážitkem byla návštěva tiskárny německých novin, ale o tom pojednává jiný článek. Na ubytovnu jsme dorazili po půlnoci. Byl to náročný den, ale poznali jsme krásné město a to stálo za všechnu tu námahu.

Anna Novotná, 3. B

Návštěva v tiskárně

Po odpoledni stráveném v městě Koblenz jedeme autobusem do nedaleké tiskárny Rhein-Zeitung. Vyskakujeme z autobusu do chladného pozdního večera a míříme k dvěma hlídačům. Copak nás asi čeká? Dostaneme na krk průkazky návštěvníka a jsme odvedeni do obrovské budovy. Ujímají se nás dvě milé usměvavé Němky a usazují nás v prezentační místnosti, kde dostáváme malé občerstvení. Čeká nás 15 minutový film v němčině o tom, jak se Rhein - Zeitung píší a co v nich můžeme nalézt. Německý pan učitel nám pak převypráví obsah filmu v angličtině, abychom tomu alespoň trochu porozuměli. Odvádějí nás do prostorné místnosti, kde nám ukazují plechové desky, na kterých jsou natištěny noviny, které se poté odnášejí do výrobny, kde se zasunují do stroje s barvami. Máme tu možnost vidět obrovský sklad papíru na tisk, který dosahuje do několika metrů. Několik málo minut před začátkem tisku nás informují o korektuře a designové úpravě novin. V půl desáté už stojíme v prosklené místnosti, kde vidíme průběh tisku. Už se papír točí a každou sekundu ven vyjede 25 kusů novin a jsou zachyceny a odváženy ke kontrole a svázání. Nikdo nelení a ruce lítají sem a tam. Po půl hodině všechny noviny mají natisknuty a už je jen označí, kam mají jít, a jdou do vozidel a rozvážejí se do celého kraje. Jako dáreček jsme obdrželi každý jeden výtisk ještě před tím, než dojde do stánků a domácností.

Kristýna Ptáčková, 3. A

Prohlídka Idaru-Oberstein

„Zvoní budík, tak to už budeme muset vstávat, holky.“ „Uf, ale nám se ještě nechce, budeme ještě ležet.“ „Fajn, ale za chvíli máme být na snídani!“ „Dobře, my už vstáváme.“  Sešly jsme dolů na snídani, kde jsme opět byly jako první s našimi profesorkami. Po snídani jsme šly ještě zpátky na pokoj, byl ještě čas, než odjedeme do školy pracovat na projektu. Ve škole jsme tvořili logo a navrhovali, o čem budeme psát a jaká budou naše podtémata. Po obědě v budově kousek od školy jsme se rozdělili do mezinárodních skupin a šli jsme s dvěma studenty projít město. Město je velmi krásné, centrum je takový důlek mezi skalami. Všude po centru byla spousta krámků s prodejem minerálů a výrobků z nich. Oberstein je totiž známý těžbou minerálů. Naše cesta pokračovala do Muzea minerálů, které mě osobně velice zaujalo, protože mám minerály ráda a fascinují mě. Hodně jsem fotografovala, abych měla vzpomínku.  Poté jsme se vydali po mnoha schodech ke kostelu, který je vytesaný do skály a jeho vchod byl ještě o něco dále skálou. Takový kostel jsem viděla poprvé v životě a velice mě zaujal. Když jsme si kostel všichni prohlédli, šli jsme dolů, kde nám oznámili, že máme rozchod, a domluvili jsme se, za jak dlouho a kde se sejdeme. Nakoupili jsme si suvenýry a volno skončilo. S našimi profesorkami jsme se pak vracely zpět po mnoha schodech do JGH, kde jsme bydleli. Tento den byl pro mě z celého týdne nejzajímavější. Oberstein je krásné a zajímavé město.