Comenius 3 - Evropské noviny - 4. setkání v Maďarsku

Termín: 10. - 14. 3. 2014

Program:

Pondělí: Příjezd do Komárna, ubytování, seznámení účastníků setkání
Úterý: Návštěva partnerské školy, prohlídka školy, práce v mezinárodních skupinách, interview s novinářkou místní televize, psaní článku
Středa: návštěva pevnosti v Komárnu, kláštera Pannonhalma a města Györ
Čtvrtek: celodenní výlet do Budapešti
Pátek: evaluace setkání, odjezd

Projektového setkání se účastnilo šest studentek třídy 3. A - Gabriela Nováková, Klára Zábranská, Lucie Beranová, Aneta Volfová, Monika Zrůbková a Jana Semilská. Pedagogický dozor zajistily Mgr. Iva Čápová a Mgr. Lenka Lexová. Zážitky z překrásného týdne v Komárnu si můžete přečíst níže:

Další cesta OA po Evropě

Čtvrté setkání účastníků projektu Comenius – Evropské noviny - rozvoj čtenářských kompetencí a tvůrčího psaní prostřednictvím studentské žurnalistiky proběhlo ve dnech 10. – 14. 3. 2014 v maďarském Komárnu na Jokai Mor Gimnazium. Zúčastnilo se šest studentek 3. A OA a VOŠ Příbram a také studenti dalších partnerů, kterými jsou BBSW, Idar-Oberstein (Německo), Lycee Polyvalent J.Vaucanson, Les Mureaux (Francie) a Tynieckie Gimnazjum Spoleczne, Krakov (Polsko).

Po příjezdu do partnerského města jsme se ubytovali v moderním hotelu s termálními lázněmi a absolvovali vřelé přijetí maďarských kolegů a studentů na zahajovací večeři.

Program druhého dne byl naplánován ve škole. Studenti pracovali ve smíšených mezinárodních skupinách, měli za úkol vymyslet otázky pro novinářku a reportérku maďarské televize, která studenty navštívila a zodpověděla jim všechny všetečné otázky. Mezitím si všichni stihli prohlédnout školu. Po obědě se studenti ještě jednou sešli a napsali článek v angličtině o setkání s novinářkou. Poté už je čekala odměna v podobě koupele v termálních lázních. Není nic lepšího, než si pořádně prohřát kosti v léčivé vodě.

Středa byla kulturně-historická. Navštívili jsme vojenskou pevnost v Komárnu, nádherný klášter s unikátní knihovnou ve městě Pannonhalma a prohlédli si známé město Györ.

Ve čtvrtek jsme vyjeli na celodenní výlet do Budapešti. Malebné město na březích Dunaje je opravdu okouzlující. Prohlédli jsme si Rybářskou baštu, Budínský hrad, Parlament a projeli se vyhlídkovým autobusem po okružní cestě Budapeští. Bonusem byl reprodukovaný výklad v češtině, takže jsme se dozvěděli mnoho zajímavostí z historie i současnosti města. Když jsme opouštěli hlavní město Maďarska, „poštěstilo“ se nám dostat se do velkoměstské zácpy. Ale odměnou nám byl pohled na osvícenou večerní Budapešť. Výjimečný zážitek. Potom už nás čekala jen závěrečná večeře, předání dárků hostitelům, balení kufrů a loučení.

Naštěstí ne na dlouho! Závěrečné setkání projektu se uskuteční ve dnech 5. – 9. 5. 2014 právě v Příbrami. Už teď se těšíme na nové zážitky, zkušenosti a zkvalitňování jazykové výbavy! To vše nám projekt Comenius přináší!

Mgr. Iva Čápová, OA a VOŠ Příbram

PROJEKT COMENIUS - MAĎARSKO

PŘÍJEZD

Ve dnech od 10. – 14. března 2014 se nás 6 holek vydalo spolu s paní profesorkami Čápovou a Lexovou v rámci projektu „COMENIUS“ do Maďarska. Cesta byla dlouhá, ale spánek, poslech hudby či zastávka na benzině nám ji o něco urychlily.

Po šesti hodinách cesty jsme konečně dorazili do města Komárom, kde se nacházelo naše ubytování. Hotel byl hezký, všem se nám líbil. Po chvilce vybalování jsme se vydali na prohlídku města. Dokonce jsme došli i na Slovensko, jelikož Maďarsko je rozděleno od Slovenska mostem přes řeku Dunaj. První den se zakončil uvítací večeří s žáky z jiných škol (Polska, Maďarska, Francie a Německa).  Na stůl nám byl naservírován smažený řízek a sýr s hranolky. Dezert byla palačinka plněná ořechovým krémem a politá čokoládou.

Monika Zrůbková

VOJENSKÁ PEVNOST

Dne 10. 3. 2014 jsme v rámci projektu Comenius se školou jeli do Maďarska. Nejvíce jsem si užila třetí den, kdy jsme navštívili pevnost Monostor, která se nachází nedaleko města Komárom.

Pevnost Monostor byla postavena na příkaz Františka I. v letech 1850 až 1871. Do pevnosti jsme vstoupili hlavní branou, kde jsme po obou jejích stranách viděli střílny pro děla a pro pěchotní zbraně. Součástí této návštěvy byla prohlídka malého muzea, kde byly vystaveny panely s dokumenty a fotografiemi. Komplex je částečně ukrytý pod zemí. Skládá se z několika vzájemně propojených budov s asi 640 místnostmi. Pevnost Monostor  byla navržena podle nejmodernějších vojenských architektonických plánů své doby. Nejvyšší budovou je velitelská věž se 78 střílnami. Po druhé světové válce zde Sověti postavili největší muniční sklad. Tisíce nákladních vozů se střelivem sem byly převezeny z přísně střežených objektů. Pevnost je chráněna mohutnými zemními valy. Ty jsou porostlé trávou a při pohledu ze směru, odkud přicházíme, téměř zcela zakrývají všechny důležité součásti pevnosti.

Během celého výletu nás doprovázel výborný průvodce, který nám zodpověděl všechny dotazy a od kterého jsme se dozvěděli i zajímavé legendy tradující se o těchto místech. Návštěva této pevnosti mi ukázala těžkou přípravu vojáků na válku, jejich život a špatné časy ve válečném období.

Lucie Beranová

Pobyt v Maďarsku v rámci projektu Comenius

10. března 2014 jsem se já spolu s dalšími 5 spolužačkami (Mončou, Gabčou, Luckou, Jančou, Anet), pedagogickým dozorem (paní učitelkou Čápovou a paní učitelkou Lexovou) + řidičem, vydali v rámci projektu Comenius na pětidenní poznávací pobyt do Maďarska.

Ve středu odpoledne, 3. den našeho pobytu, jsme navštívili klášter Pannonhalma, který patří do památek UNESCO. Tento klášter leží v severozápadní části Maďarska asi 20 km od Győru. Kopec, na kterém tento klášter stojí, je zde nazýván „Svatou horou“. Zajímavostí je, že v červenci roku 2011 na přání zesnulého Otto von Habsburka, nejstaršího syna posledního rakouského císaře a uherského krále Karla, uložili schránku s jeho srdcem do krypty zde. V klášteře jsme také měli možnost nahlédnout do tamní knihovny, která schraňuje na 400 000 svazků. Tato knihovna je považována za nejrozsáhlejší soukromou v celém Maďarsku. Interiér je vyložen dřevem, které však při pohledu amatéra vypadá spíše jako mramor. Všechny knihy byly pečlivě uloženy a jejich obaly byly často lemovány zlatými obrazci. Nejstarší knihou tady je přes 800 let stará bible. Ale přesuňme se už do jiných míst… zahrad pod klášterem, ve kterých se pěstuje na 30 druhů rostlin, které jsou pro tamní hlavním zdrojem financí. Nejhojněji zastoupená je zde levandule, ze které se vyrábí a prodává čaj.

Prohlídka klášteru a jeho okolí pro mě byla opravdu zajímavá a doufám, že se tam ještě někdy podívám. Jinak jednu jejich raritu jsem si přivezla domů – slunečnicový med:-)

Klára Zábranská

BUDAPEŠŤ

Ve čtvrtek 13. března vzali maďarští přátelé celou naši výpravu na výlet do překrásného města Budapešť.

Cesta z Komárna nám utekla poměrně rychle, a tak jsme se již před jedenáctou hodinou dopolední ocitli ve městě nejrůznějších památek a staveb. Nejprve jsme se prošli kolem Budínského hradu a nezapomněli jsme ani na Matyášův chrám. Výhled, který se nám naskytl, byl dech beroucí. Samozřejmě jsme jako správní turisté vše náležitě fotografovali. Poté jsme dojeli k Náměstí hrdinů, jedné z nejnavštěvovanějších památek města, a zašli si na chutný oběd. Po jídle se paní učitelky rozhodly nám ještě více zpestřit prohlídku, a to tak, že nás vzali na okružní jízdu po památkách výletním autobusem, při které jsme viděli například: Dům teroru, Rybářskou baštu, Maďarský parlament, Státní operu nebo Židovské muzeum. Obsluha autobusu byla připravena i na turisty z naší země, a tak jsme měli výklad ke všemu v češtině. Díky tomu jsme rozšířili své znalosti a užili si také mnoho zábavy při naší hře „Zamávej každému, koho uvidíš“.

Cesta zpět už byla poněkud náročnější kvůli hustému provozu na hlavní ulici. I přesto jsme se ale asi po hodině z města dostali a v půl osmé stihli závěrečnou večeři, při které studenti ze zúčastněných zemí předali dárky našim hostitelům. Také oni obdarovali každého malou drobností, která jistě všechny potěšila. Bylo to velmi příjemné zakončení dne i celého pobytu.

Aneta Volfová

SHRNUTÍ

V pondělí 10. 3. 2014 jsme se jakožto studentky OA Příbram spolu s pedagogickým dozorem vypravily na pětidenní výpravu do maďarského městečka Komárom. Tento výlet se uskutečnil díky programu Comenius, který má za úkol seznámit studenty z různých zemí a dát jim možnost vyzkoušet si znalost cizího jazyka v praxi. Tohoto výletu se tedy také zúčastnili studenti z Francie, Polska, Německa a domácí Maďaři.

Během čtyřdenního programu, který pro nás maďarští učitele a studenti připravili, jsme měli možnost vidět krásy městečka Komárom, místní gymnázium, vojenskou pevnost v Komárnu, klášter ve městě Pannonhalma, město Györ, hlavní město Budapešť a také relaxovat v místních termálních lázních. Po celou dobu pobytu v zahraničí jsme byli ubytování v krásném hotelu, který byl nedaleko slovenských hranic.

Myslím si, že výlet se velice vydařil. V rámci programu jsme měli možnost postřehnout typické chování cizinců, které mě chvílemi mile i nemile překvapilo. Nejpřátelštější ze všech byli samozřejmě Maďaři a Poláci, kteří za každé situace působili mile a měli zájem dozvědět se něco o našem státě. Nejvíce mě vyvedlo z míry chování Francouzů, které chvílemi hraničilo se slušným chováním. Ovšem o takových Němcích jsme se toho mnoho nedozvěděli, protože jejich zájem komunikovat taky nebyl takový, jaký jsme očekávali. Nicméně alespoň na mě působili jako slušně vychovaní.

Nejlepším zážitkem pro mě byla projížďka doubledeckerem po Budapešti, která původně do programu zařazená nebyla, ale díky níž jsme viděli celou historickou Budapešť a zároveň slyšeli zajímavou historii.

Na závěr už jen to, že program, který pro nás připravili, byl dobře sestaven tak, abychom toho viděli a slyšeli co nejvíce a zároveň si to užili.

Gabriela Nováková

CHARAKTEROVÉ ROZDÍLY

Projekt Comenius nám umožnil v týdnu od 10. 3. do 15. 3. 2014 navštívit město Komárom v Maďarsku. Tento projekt byl zaměřen na tvorbu mezinárodních novin. Seznámili jsme se se studenty středních škol z Francie, Německa, Polska a Maďarska. Dorozumívání lehce vázlo kvůli naší ostýchavosti a nedokonalým znalostem anglického jazyka.

Přátelské dívky z Polska navazovaly kontakty rychle. Samozřejmě přímo mezi námi byla komunikace snadnější díky podobnosti českého a polského jazyka, nicméně si myslím, že toto nebylo hlavním důvodem jejich otevřenosti.

Francouzi přiznali barvu. Některé projevy jejich morálky mne opravdu překvapily. Nechci tvrdit, že u nás to vypadá jinak, avšak u večeře v restauraci bych předpokládala vybranější chování. Jistou povrchnost, kterou jsem u studentů lehce zaznamenala, jsem předpokládala, ale to určitě nemusí platit pro všechny občany Francie.

Němečtí studenti se zdáli hodně podobní našim českým vrstevníkům. K mému podivu taková byla i jejich angličtina. Vypadalo to, že životospráva Němců a Francouzů se staví lehce do opozice těch ostatních národností. Podle mého moc nedbají na zdravé jídlo, které obsahuje vitamíny atd., možná je to životní úrovní, kterou mají tyto země vyšší, tak občané se častěji stravují ve fastfoodech a nedbají na zdravější výživu přirozenější pro organismus.

Nejlépe na mě působil přístup Maďarů, kteří se vyznačovali ochotou a snahou nám ukázat jejich město a zemi. Spolupráce se zahraničními studenty se nám líbila. A oni také projevili zájem, abychom se znovu potkali.